Lesaanbod

Basisontwikkeling
In de voorschool en in de groepen 1/2 wordt gewerkt met het programma Startblokken van Basisontwikkeling. Dit is een onderwijsprogramma waarbij de spelontwikkeling van het jonge kind het uitgangspunt is. Er wordt gewerkt vanuit thema’s die dicht bij de belevingswereld van het jonge kind staan. Op die manier ontstaan er betekenisvolle (spel)activiteiten die de interesse en de betrokkenheid van kinderen uitlokken. Elk thema staat zo’n 6 tot 8 weken centraal, en leent zich voor spelactiviteiten op alle ontwikkelingsgebieden, zoals rekenen, taal, lezen, creativiteit, constructie, onderzoek en beweging. We proberen de kinderen steeds uit te dagen om de volgende stap in hun ontwikkeling te zetten. Voorbeelden van thema’s zijn ‘naar de dokter’, ‘op vakantie’ en ‘in de ruimte’.

Nederlandse taal
Vanaf de start op school wordt veel aandacht besteed aan de taalontwikkeling. Dat begint met de mondelinge taal: luisteren naar verhalen en ideeën van anderen en het duidelijk onder woorden leren brengen van je eigen gedachten. Het uitbreiden van de woordenschat is daarbij van groot belang. Dat wordt onder andere gedaan volgens de aanpak ‘Met Woorden in de Weer’. Vanaf groep 4 wordt de nieuwste versie van de methode ‘Taal Actief’ gebruikt. Naast spreken, luisteren en woordenschat komen daarin ook de vaardigheden spelling en schrijven van teksten aan bod. De methode biedt ruimte om de lesinhoud af te stemmen op het niveau van de leerlingen.

Lezen
Lezen is de basis voor het leren en komt terug in alle andere vakgebieden zoals rekenen en wereldoriëntatie. We beginnen dan ook al vroeg met het aanwakkeren van het leesplezier en het stimuleren van de beginnende geletterdheid. In alle kleutergroepen wordt er dagelijks voorgelezen en is een gezellige boekenhoek ingericht. Bovendien lenen de leerlingen geregeld een verteltas om mee naar huis nemen. Dit is een tas gevuld met een prentenboek, spelletjes en bijbehorende poppetjes om het verhaal mee na te kunnen spelen.
In groep 3 start het aanvankelijk lezen met behulp van de uitgebreide methode ‘Veilig Leren Lezen’. Het technisch lezen wordt vanaf groep 4 voortgezet met de methode ‘Estafette’. Voor het begrijpend lezen wordt vanaf groep 4 de methode ‘Nieuwsbegrip’ gebruikt, waarbij teksten over actuele onderwerpen worden gelezen en besproken. In groep 3 t/m 8 wordt dagelijks gestart met lezen in een zelfgekozen leesboek uit de vernieuwde schoolbibliotheek. Ook worden er jaarlijks leesactiviteiten georganiseerd zoals de Kinderboekenweek en de Nationale Voorleesdagen.

Schrijven
Bij de groepen 1/2 is er in elk lokaal een schrijf- en stempelhoekje aanwezig voor voorbereidende schrijfactiviteiten. De leerlingen maken zo op een speelse wijze kennis met de letters van het alfabet. Voor het technisch schrijven, waarbij de leerlingen aan elkaar leren schrijven, wordt vanaf groep 3 de methode ‘Pennenstreken’ gebruikt.

Rekenen
De basis voor het rekenen wordt gelegd in de kleutergroepen waar er in het spel en in kringactiviteiten ruime aandacht is voor tellen, getalbegrip, vergelijken van hoeveelheden, meten, wegen en het herkennen van cijfers. In de groepen 3 tot en met 8 wordt de rekenkennis van de leerlingen stap voor stap opgebouwd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de methode ‘Wereld in Getallen’. Er is ruime aandacht voor het uitrekenen van ‘kale sommen’ via hoofdrekenen en cijferen. Daarnaast leren de kinderen om hun rekenvaardigheden toe te passen in de context van een verhaal. Zo leren we de kinderen het belang in te zien van rekenen voor in het ‘echte’ leven.

Wereldoriëntatie
We vinden het belangrijk dat de leerlingen veel leren over de wereld om hun heen. Dat gebeurt in de kleutergroepen volop in de thema’s die worden gekozen. Vanaf groep 3 wordt er ook met methodes gewerkt. In ‘Geobas’ komen aardrijkskunde en topografie aan bod. De methode ‘Binnenstebuiten’ leert de kinderen over de natuur, het milieu en de techniek. Voor geschiedenis zijn we in schooljaar 2015-2016 met de methode ‘Eigentijds’ gestart. In groep 7 en 8 hebben de leerlingen de methode ‘Wijzer in het Verkeer’ en wordt een verkeers- en fietsexamen afgelegd. Naast het gebruik van deze methodes voeren we in de klas veel gesprekken naar aanleiding van de eigen belevenissen van leerlingen. Ook komen onderwerpen uit de actualiteit aan bod, bijvoorbeeld in Nieuwsbegrip en in de programma’s van School- TV.

Bewegingsonderwijs
Voor de gymlessen is aan de school een vakleerkracht verbonden, die drie dagen per week les geeft. De kleuterleerkrachten geven daarnaast zelf gymlessen en lessen bewegen op muziek in het speellokaal. Er is voor de kleuters geen sportkleding nodig.
Vanaf groep 3 gymmen de kinderen altijd in de gymzaal. In de gymlessen komen de kinderen in aanraking met veel verschillende sporten. Daarnaast kunnen kinderen door het jaar heen meedoen met verschillende sportactiviteiten die voor de scholen georganiseerd worden. Het jaarlijks terugkerende straatvoetbaltoernooi is daarvan een goed voorbeeld.
Voor de gymles moeten de leerlingen een gymtas meenemen met daarin gymschoenen (geen straatschoenen), een gymbroek en shirt óf een gympakje. Sieraden mogen tijdens de gymles niet gedragen worden. Het beste is sieraden thuis te laten.
De kinderen van groep 5 zonder diploma zwemmen wekelijks in het Sport Plaza Mercator aan de Jan van Galenstraat. De zwemlessen worden gegeven als naschoolse activiteit en zijn verplicht. Er zijn geen kosten aan verbonden.

Beeldende vorming
In de groepen 1/2 wordt dagelijks getekend en geknutseld met de kinderen in de klas. De leerlingen van groep 3 t/m 8 krijgen beeldende vorming van de eigen leerkracht. Er kan gebruik gemaakt worden van een speciaal daarvoor ingericht lokaal. Tijdens de les is er plaats voor tekenen, schilderen en handvaardigheid. De leerlingen leren verschillende technieken en worden gestimuleerd om hun geheel eigen creaties te maken.

Muziek
Voor onze muzieklessen werken we samen met Aslan Muziekcentrum. Alle groepen van de school krijgen één keer per week muziekles van een muziekdocent van Aslan. Daarin wordt veel gezongen, worden instrumenten bespeeld en komen de kinderen in aanraking met zaken als melodie, ritme en noten lezen. De muziekleerkracht begeleidt daarnaast het popkoor, voor leerlingen uit de bovenbouw.

Engels
Altijd al in de groepen 7 en 8, maar vanaf dit schooljaar in alle groepen, krijgen de leerlingen Engelse les met behulp van de nieuwe digibordmethode ‘Groove.me’. Aan de hand van bekende Engelse popliedjes leren de kinderen nieuwe woorden en zinnen die ze direct oefenen in gesprekjes met elkaar.

ICT-onderwijs
Alle lokalen van onze school zijn uitgerust met een digitaal schoolbord en een aantal computers. De speciale digibordsoftware die bij de lesmethoden hoort, ondersteunt en verlevendigt de instructie van de leerkracht. De computers in de klas worden veelal ingezet om de leerstof van onder andere lezen en rekenen extra te oefenen. Ook leren de leerlingen bijvoorbeeld informatie te zoeken op het internet en werkstukken en presentaties te maken. Bovendien wordt er in de bovenbouw aandacht besteed aan mediawijsheid. Het doel is de kinderen vertrouwd te maken met het werken met de computer en met internet, opdat zij aan het eind van hun basisschooltijd in staat zijn om op een goede manier gebruik te maken van de mogelijkheden die de informatie- en communicatietechnologie biedt.

Burgerschapsvorming.
Sinds februari 2006 is in de wet vastgelegd, dat scholen aandacht moeten besteden aan actief burgerschap en sociale integratie. Op de Rosa Boekdrukker en op veel andere basisscholen gebeurde dat al. Wij vinden het belangrijk dat kinderen uiteindelijk als democratische burgers in de samenleving kunnen functioneren. De kennis, houding en vaardigheden die daarvoor nodig zijn, leren de kinderen op school onder meer door de thema’s die tijdens wereldoriëntatie- en taallessen aan de orde komen. In opdrachten en groepsgesprekken leren kinderen open te staan voor verschillen in bijvoorbeeld cultuur en religie. Leerkrachten staan stil bij thema’s als vrijheid, democratie en het kritisch omgaan met informatie. Daarnaast leren de kinderen om goed naar elkaar te luisteren, te spreken in het openbaar, hun mening te vormen en te onderbouwen en zichzelf te verplaatsen in een ander. In groep 8 volgen de leerlingen bovendien de lessenreeks ‘Discussiëren kun je leren’. Het begrijpend lezen leren we met de methode Nieuwsbegrip. Hierin komen actuele onderwerpen aan de orde die op een leeftijds-adequate wijze met de klas besproken worden.

Cultuureducatie
Op de Rosa Boekdrukker wordt volop aandacht besteed aan cultuureducatie en benutten we de vele mogelijkheden van de gemeente Amsterdam om met basisschoolkinderen culturele activiteiten te ondernemen. Verschillende disciplines van cultuureducatie komen aan bod. Zo bezoeken we musea en voorstellingen, doen we mee aan kunstprojecten of leren we over het cultureel erfgoed in de eigen buurt. Er is een jaarlijks terugkerend aanbod dat verder wordt aangevuld met nieuwe activiteiten. In paragraaf 3.6 leest u welke activiteiten we elk jaar sowieso ondernemen.

Overige activiteiten onder schooltijd
De school organiseert regelmatig uitjes onder schooltijd. Deze vormen een vast onderdeel van het lesprogramma. We verwachten dat alle kinderen meedoen met deze activiteiten en dat ouders nu en dan meegaan als extra begeleider naast de leerkracht. De leerkracht is de verantwoordelijke tijdens het uitstapje.
=Artis
Een aantal keer in de schoolloopbaan van de kinderen brengen zij een bezoek aan de dierentuin Artis en volgen daar een Artisles.
=Openbare Bibliotheek
We plannen elk jaar een bezoek met de groep aan de bibliotheek op het Mercatorplein. Daar volgen we een les en de leerlingen worden wegwijs gemaakt in de bieb. Bovendien kunnen we met de klas boeken lenen die we zes weken op school mogen houden. Voor schoolthema’s bestellen we geregeld boekenpakketten van de educatieafdeling van de OBA.
=Kinderboekenweek en Voorleesweek
Elk jaar in oktober vieren we de Kinderboekenweek en in januari de Voorleesweek. In deze weken staat het (voor)lezen centraal. In de klas organiseren we verschillende leesactiviteiten, bekende kinderboekenschrijvers worden uitgenodigd op school en de leerlingen van de bovenbouw lezen voor aan de leerlingen uit de onderbouw.
=Schooltuinen
De leerlingen van groep 6 starten in januari met de binnenlessen bij het schooltuinencomplex in het Rembrandtpark. Vanaf april krijgen ze hun eigen tuintje waar ze bloemen, planten en groenten in mogen verbouwen. Na de zomervakantie, wanneer de leerlingen in groep 7 zitten, loopt het programma nog een paar weken door.
=Theater
Alle klassen bezoeken jaarlijks een voorstelling in een theater. Dat kan bijvoorbeeld zijn in Podium Mozaïek in Bos en Lommer of in de Stadsschouwburg op het Leidseplein. Ook vinden er geregeld voorstellingen op school plaats, omdat die bijvoorbeeld aansluiten bij een thema.
=Concertgebouw
De kleuters gaan jaarlijks naar het Concertgebouw voor een meezingvoorstelling.
=Museumbezoek
Elke groep bezoekt per jaar één of meerdere musea waar dan ook een museumles gevolgd wordt. We gaan bijvoorbeeld naar het Rijksmuseum, het Amsterdam Museum, het Verzetsmuseum of het Anne Frankhuis.
=Beweegweek en sport- en spelletjesmiddag
Ieder voorjaar organiseren we een beweegweek waarin de leerlingen allerlei verschillende sporten kunnen uitproberen. Gastdocenten worden uitgenodigd om de lessen te geven. In deze week is er bovendien een sport- en spelletjesmiddag voor de kleuters.
=Vieringen
Op school organiseren we al jarenlang een paasontbijt. Ook wordt het sinterklaasfeest gevierd in de eerste week van december. Op de laatste donderdag voor de kerstvakantie komen de leerlingen ’s avonds naar school voor een kerstdiner. We vragen de leerlingen dan allemaal om een lekkernij mee te nemen van thuis.
=Schoolreisjes en schoolkamp
De groepen 1 tot en met 7 gaan elk jaar een dag op schoolreisje. Nieuwe kleuters die na 1 april starten in een kleutergroep gaan dat schooljaar nog niet mee op schoolreisje. In groep 8 gaan de kinderen een aantal dagen op kamp. Voor deze reisjes wordt een bijdrage aan de ouders gevraagd.
=Afscheidsavond groep 8
De leerlingen van groep 8 nemen op een feestelijke manier afscheid van de school en haar leraren. Vaak gebeurt dat door het spelen van een afscheidsmusical.
=Zomerpicknick
We sluiten het schooljaar gezamenlijk af met een gezellige picknick in het Erasmuspark. Alle leerkrachten, leerlingen en ouders zijn welkom!